Review: Tattu R-Line 1300mAh 100C HV Lipo batterij

Review: Tattu R-Line 4S 1300mAh 100C HV Lipo batterij

Na wat heen en weer mailen met Tattu over een 5S Lipo hebben ze mij een nieuwe versie van de 4S R-Line toegestuurd om eens te proberen.

Tattu R-Line HV LipoTattu R-Line HV Lipo

Ik heb gekregen een R-Line versie 2.0 100C 1300mAh 4S High Voltage.
Ik vlieg normaal met 4S 1500mAh waar dus 14.8v*1.5A=22.2Wh in zit en deze 1300mAh HV 15.2v*1.3A=19.76Wh en ondanks het hogere voltage dus wel minder energie.

Product link Tattu Website (US) https://www.dutch-rc.nl/go/tattu-r-line-4s-100c-hv-usa/
Product link Tattu Website (DE) https://www.dutch-rc.nl/go/tattu-r-line-4s-100c-hv-de/
Product link MRP Website (NL) https://www.dutch-rc.nl/go/tattu-r-line-4s-100c-hv-nl/

Tattu heeft de Lipo vanuit Duitsland verzonden en was zeer snel bezorgd.
Thuis het voltage gemeten en de batterij was netjes rond opslag voltage van 3.8V

Tattu R-Line HV LipoTattu R-line storage voltage

De Tattu R-Line is een lijn meer voor race piloten maar ik als freestyle piloot had er ook zeker plezier mee, Netjes met een XT60 stekker en soepele 12AWG silicone draden. Afmetingen zijn 75mm x 36mm x 33mm en heeft hij een maximaal kortstondig vermogen van 200C.

Nu heb ik er enige tijd over gedaan om deze review te maken, Het grootste probleem was dat een vergelijk qua vlieg duur erg lastig te bepalen was. Natuurlijk heb ik de tijd gemeten bij mijn standaard batterijen en bij deze en is het ongeveer gelijk. Probleem is dat ik maar 1 Tattu batterij gekregen had en door het hogere voltage je toch iets anders vliegt dus of ik nu langer of korter zou kunnen vliegen ik durf het niet te zeggen.

Wat ik wel met zekerheid kan zeggen na een aantal vluchten, mijn quad vliegt een stuk fijner en reageert beter. Waarschijnlijk door het hogere voltage waar je mee begint en hij is iets kleiner en lichter dus minder weerstand. Tevens was er nog iets wat mij opviel en dat was dat na het landen bij 3.7v waar ik normaal ook altijd land de batterij terug kwam op 3.84v terwijl mijn andere batterijen terug komen tussen de 3.9v en 4.05v.

Dat wil dus zeggen dat ze minder te lijden hebben en het gevraagde vermogen dus beter aan kunnen. De interne weerstand is bij de Tattu ook 4 mΩ per cel en komt daarmee wel in de buurt van de 100C zoals opgegeven. Als de interne weerstand hoog is en je vraagt veel vermogen dan kan je de boel verbranden zoals bij lage C batterijen ook regelmatig gebeurt. Sommige fabrikanten (Meestal de goedkope merken die geen naam hoog te houden hebben) zetten er al snel een hoge C waarde op. Tattu is een gerenommeerd A-merk en kan dus niet zomaar met waardes gaan gooien.

Tattu R-line internal resistance

Ik kan dus zeker deze HV lipo aanraden, Ik vlieg er niet echt korter op. Mede door hoger voltage om te starten en kleiner/lichter dan mijn standaard batterijen. en 3.7V is dus ook bijna 3.7V in rust, Tenminste mijn standaard batterijen komen in rust hoger uit dus betekent dat dat ik ze minder kan benutten of ik zou ze tot 3.6V moeten gaan leeg vliegen.

Wel was er nog 1 nadeel. Er wordt een beschermer meegeleverd voor de balance connector, Dat ding is met mijn vingers een ramp om er goed op te krijgen. De silicone draden schieten er steeds tussenuit omdat ze zo soepel zijn en dan moet je hem nog dicht zien te klemmen, Tip voor Tattu is doe dit in de fabriek en als iemand hem niet wil gebruiken is het veel makkelijker om hem eraf te halen dan erop te zetten.

Tattu R-Line HV Lipo Tattu R-Line HV Lipo Tattu R-Line HV Lipo Tattu R-Line HV Lipo Tattu R-Line HV Lipo

1685total visits,18visits today

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten